Terug naar weekends 2003

Champagneweekend         7 tot 11 november 2003

Vrijdag 7 november – 19 uur

Na een heenreis die we toch wel iets hebben onderschat (files...) komen we in het donker net op tijd om aan de avondvergadering deel te nemen. Het is hartverwarmend om bij onze vijfde zwerverstrip te ervaren hoe hartelijk het weerzien is met diegenen die we reeds hebben ontmoet bij vorige weekends. Het leren kennen van de voor ons nieuwe gezichten is weer een uitdaging.

In een gezellig zaaltje, waar we de koude herfstlucht helemaal niet voelen, krijgen we van François, bij een glas champagne, de nodige uitleg voor morgen.

Zaterdag 8 november

Met wat vrieskou in de lucht en na een heerlijke, rustige nacht, verkennen we onze staanplaats bij daglicht. Het zicht op de haven van Mareuil sur Aÿ en het rijke kleurenspel van de natuur in zijn herfstgewaad versterken de vakantiestemming. Zoals afgesproken vertrekken we op halve paardenkracht om het parkeren te vergemakkelijken. Het samenreizen zorgt er voor dat iedereen stipt op post is. Met de zon en onder een helblauwe lucht rijden we naar Pierry.

Mr Thibaut, eigenaar van de gelijknamige chocolaterie, maakt ons wegwijs in alle percenten en temperaturen die nodig zijn om van een cacaoboon heerlijke chocolade te bereiden. We krijgen een demonstratie van het maken van chocolade champagnekurken, gevuld met ‘mare de champagne’ en dit op artisanale wijze. Na de degustatie van een ‘champagnekurk’ zien we in het tweede gedeelte van de rondleiding hoe twee mensenhanden uit een bak met een bron van smeuïge chocolade, de meest verscheidene figuren toveren. Dan rijden we naar Oger. Dit kleine dorpje, badend in een stralende zon, heeft, zoals de ganse streek hier, zijn eigen champagneboeren. Het zou geen champagneweekend zijn als we hier geen bezoek zouden brengen. Maar moeder natuur laat ons eerst genieten van een wandeling door de wijngaarden. De oogst is reeds voor 99% voorbij en voor dat laatste percentje zorgen wij.

Om 15 uur beginnen we ons bezoek aan het ‘Musée des Traditions, de l’Amour et du Champagne’. In het eerste deel blikken we terug op vroegere tradities: communiekleding, geschenken, kunstwerkjes met haarlokken ...  Vervolgens zien we hoe mensen in de loop der jaren hun kroon en bruidsboeket bewaren en die onder een stolp of in een kader gedurende hun liefdesleven aanvullen met haarlokken, lieve woorden, ... Om alles goed te begrijpen krijgen we telkens een vrije vertaling van Pierre. Dit zorgt voor de nodige hilariteit. L’Arbre d’Amour met vogel...s, parfumflesjes en azijnflesjes, wie erbij is kent de uitleg. In het derde deel van het museum worden we binnengeleid in de wereld van de champagne. We weten nu dat de vroegere ‘tafelwijn van de champagnestreek’  de huidige champagne is. Ook leren we het verschil tussen ‘Blanc de blanc’ en ‘Blanc de noir’, tussen ‘Fleur d’Oger’ en ‘Oeil de perdrie’. Als theoretische afsluiter krijgen we nog een overzicht van alle maten van champagneflessen, van een 1/8 tot een nabuchodonosor. Zoals het hoort beëindigen we dit bezoek met de degustatie van een grand cru, 100% chardonnay en een Ratafia in ‘des fluttes impossibles’! Na het aanvullen van de persoonlijke voorraad keren we terug naar onze staanplaats in Mareuil sur Aÿ.

Ook vandaag is er champagne bij de avondvergadering.

Zondag 9 november

Na een wandelingetje tot bij de bakker en een lekker ontbijt, zijn de drie reisleiders paraat om, elk met hun gevolg, ordentelijk te vertrekken. We zwerven een tweede dag langs de franse wegen rond Epernay.

Onze eerste halte is op de parking van ‘Mercier’, zoals te verwachten: een champagneboer. Het contrast met de familiale kelder van gisteren is groot. Twee ruime liften voeren ons op wonderbare wijze naast een luchtballon en stilaan dalen we neer in het hart van de heuvel tot in de krijtgrotten.

Bij een vochtigheidsgraad van 90% en een temperatuur van 10°C voert een lasergestuurd treintje ons door de kelders van Eugène Mercier. In de Pekingstraat, een keldergang van 1km lang, kunnen we ons voorstellen dat de gravers destijds dachten dat ze wel in Peking zouden uitkomen na al dat graven. Ondertussen wordt onze ‘champagnekennis’ wat bijgewerkt. We vernemen informatie over de bloeitijd van de druiven, het most, de eerste en tweede gisting, de rijping met het machinaal of nog met de hand draaien (pure nostalgie) van de flessen, le degorgement of onthalzing en de afwerking van de champagne.

Ook stellen we vast dat er een afstammeling van Eugène Mercier in onze zwerversgroep zit... Harry Mercier...

Eugène Mercier, blijkbaar als commercant geboren, begon op zijn 20ste aan dit alles. Hij schuwde geen enkele inspanning om reclame te maken voor ‘zijn’ champagne: een ralley in de kelders of het bouwen van een enorm vat van 1600 hl, dat hij in een week naar Parijs laat overbrengen met een kar met 18 paarden. Dit alles ten koste van vijf huizen die ‘in de weg’ staan. Alleen de bouw van de Eifeltoren op de expo in Parijs overschaduwt de triomf met zijn prachtkunstwerk. Veertigduizend bezoekers komen hier jaarlijks binnen en eindigen hun bezoek met ... wat had je gedacht? ... een glas champagne.

In restaurant ‘La Terrasse’ zijn we wijselijk binnen gaan zitten want de eerste regendruppels komen ons vervoegen. Na een soep met ongekende ingrediënten, vlees met Ratafiasaus, groenten en gebakken aardappeltjes, verorberen we een dessert ‘au miel de champagne’.

Met een gids verkennen we een stukje van Epernay. Dit hart van het champagnegebied is ontstaan uit moeras met onkruid en distels. Hieraan ontleent de stad haar oorspronkelijke naam: Sparnacum. De inwoners van Epernay zijn hierdoor nog steeds ‘Les sparnaciens’. De aanleg van de spoorweg in 1889 is voor Epernay met zijn champagneboeren een grote stap vooruit om de champagne te verspreiden. In het ‘Hotel de Ville’ bezoeken we de wacht- en trouwzaal en de raadszaal. De sobere buitengevel verraad geenszins de inwendige rijkdom. In de O.L.Vrouwkerk bewonderen we de glasramen en het orgel. Ook de theatergevel is een bezienswaardigheid. Epernay beschikt over 110 km kelders waar elk jaar 4 à 5 miljoen bezoekers een kijkje komen nemen.

Met een rit naar Vraux beëindigen we onze zwerftocht voor vandaag. Hier bezoeken we een museum over de luchtvaart. Enkele enthousiaste burgers hebben hier een toch wel merkwaardige verzameling bijeengebracht over de luchtvaart in de jaren 30, tijdens de oorlog en even later.

En zoals gisteren rijden we naar Mareuil sur Aÿ. Daar besluiten we de dag in het zaaltje, bij een glas ... champagne en een gezellige babbel.

Maandag 10 november

De zon is weer van de partij en om 11 uur bezoeken we de champagnekelder van Bénard–Roland, hier in Mareuil sur Aÿ. We zien de machines voor het bevriezen van de fleshalzen voor de ‘degorgement’ en om de kurken te plaatsen. Onze ‘champagnekennis’ geraakt stilaan volledig. Na een proeverij genieten we even van de middagzon. Tot onze grote spijt moeten we vaststellen dat M.Josée in de wagen ongevraagd bezoek heeft gehad en Tommy een ferme klap.

Na wat reorganisatie vertrekken we voor onze laatste gezamenlijke trip van het weekend. In Oeuilly bezoeken we het ‘Musée de la Goutte’. Een nog werkende destillatiemachine en alle werktuigen voor een tonnenmaker belichten een ander aspect van de alcoholindustrie. ‘La révolution en champagne’ wordt in woord en beeld toegelicht. In ‘La maison champenoise’ worden we rondgeleid door een erfgenaam van dit huis, een echte ‘champenois’. Hij vertelt met hart en ziel over het vroegere leven van de gewone mens hier in de streek.

En tot slot bezoeken we het schooltje van in 1900.  Op authentieke banken met gevulde inktpot nemen we plaats. Het telraam, de lei en de griffel, de ezelsoren en het ezelsbankje, de schoenen met houten zolen, ... alles is er te bewonderen. En om de nostalgie nog een duwtje te geven maken we een schrijfoefening met pen en inkt. Wat was dit lang geleden...

Om 19 uur verzamelen we voor de laatste maal in het zaaltje. En nee, geen champagne-avond, maar wel een kaas- en wijnavond. Zoals het ganse weekend, dat fantastisch georganiseerd is, is ook deze avond een succes. Na vier dagen blikken we terug op een sprankelend weekend, rijkelijk overgoten met champagne.

Bedankt Maria, François, Iris, Luc, Lisette en Willy.