Verslag van het weekend Doel.

Na een rit van een 40 kilometer komen we vrijdagavond op de parking in Doel aan en worden er begroet door Patrick en Christine, inrichters van het weekend. Het hele gezelschap, op enkele laatkomers na, zit al een fris pintje te drinken in het cafeetje bij onze standplaats. Wim is jarig en trakteert iedereen op een spie lekkere taart.  Heerlijk ! We vragen hem hoe oud hij wordt en hij antwoord letterlijk “ik word 32 jaar maar met een hart van 23 jaar”.

We hebben een rustige nacht en zaterdagmorgen staan de meeste al vroeg klaar met de fiets, een gedeelte gaat te voet en enkelen met de motorhome om, onder geleid bezoek, de kerncentrale te bezoeken. Daar leren we onder meer dat er vier kernreactoren zijn en dat er geen rook maar stoom van het koelwater uit de twee koeltorens komt. Er volgt een uiteenzetting in de aula en een 3,3 km. lange wandeling door de centrale en dit met de gepaste uitleg, worden we allen getrakteerd op een drank.

Pas na 1 uur komen we terug bij de motorhome voor het middagmaal.

Om 14,30 uur vertrekken we voor een fietstocht van ongeveer 25 km.  Het is een gedeelte van de “Doel-ecoroute”. Iedereen is voorzien van de nodige regenkledij maar de Patrick, in zijnen “Tom Boonen outfit” trotseert regen en wind. Gelukkig zijn de weergoden ons welgezind en blijven we redelijk droog, alhoewel we soms wel van onze fiets waaien. We stoppen bij de kijkhut en de oriëntatietafel bij het verdronken land van Saeftinghe en rijden samen, de meest dorstigen wat rapper dan de anderen, naar “het schuurke” voor een koele pint.

Terug op onze standplaats gekomen worden we alweer getrakteerd. Marie-José verjaart en haar wijnkruiken, flessen frisdrank en schotels met chips doen de ronde en worden gretig leeggemaakt.

Rap eten want om 8 uur worden we verwacht in het Gemeenschapshuis De Doolen voor een uiteenzetting over het bestaan van Doel “het dorp dat niet weg wil”.

Zondagmorgen nemen we om 10,30 uur het veer naar Lillo waar we om 11 uur verwacht worden door onze gids “halleluja”.

Eerst gaan we naar de boekententoonstelling op het gazon van het dorpsplein, en naar de prachtige tentoonstelling van de eindwerken van de “Sisa studenten etalage* Decor en standenbouw” in het kruithuis. Via het pittoreske haventje doen we nog een rondleiding door het dorpje Lilo-Fort om vervolgens het prachtige museum te bezoeken. Iedereen geniet, zowel van de uitleg van onze welbespraakte gids Kees, als van de tentoongestelde oude en antieke voorwerpen.

Het restaurant “’t Pleintje” waar we om 1 uur verwacht worden heeft als uithangbord “Restaurant volledig gereserveerd voor motorhomeclub van  Vakantiegenoegens”. Het is een lekkere maaltijd, ruim voldoende en goed verzorgd, en waar iedereen zich aan te goed doet.

Om 15,30 uur nemen we het veer terug naar Doel.

We moeten wel even wachten want een 100 tal personen met trottinet moeten eerst het veer verlaten. Het is nog niet genoeg geweest want we moeten nog, voor afscheid, het gebruikelijke aperitief komen drinken van de inrichters. Groeten worden uitgewisseld en iedereen vertrekt druppelsgewijs naar huis.

Bedankt Christine en Patrick om zo een tof weekend in te richten en er ook nog voor te zorgen dat we tussen de regenvlagen door al dit fijne hebben kunnen beleven.