VERLENGD WEEKEND: LE LAC DU DER

9 tot 13 november

Woensdag 09/11/2005

s Morgens rond 10.00u vertrekken we richting Lac du Der (Keltisch woord voor  eik) in Frankrijk en geven ons GPS-systeem de vrije keuze, zolang er maar geen autostrade moet gereden worden. Na een rustige rit door de Ardennen en de Champagnestreek komen we rond 17.00u aan op de voorziene parking te Giffaumont-Champaubert. We worden hartelijk ontvangen door de inrichters Magda en Willy. Enkele ogenblikken later vliegen reeds de eerste majestueuze kraanvogels over onze hoofden. Luid toeterend en schreeuwend vliegen de vogels naar hun uitverkoren slaapplaats. Om 18.30u vertrekken we in groep richting restaurant La Cloche dOr voor ons eerste diner. We leren alle deelnemers een beetje beter kennen tijdens een lekkere maaltijd. Na een terugtocht van een 15-tal minuten wacht ons een welverdiende, maar zeer rustige nacht.

Donderdag 10/11/2005

Als eerste ben ik reeds om 07.00u op de dijk van het meer om het spektakel van de vertrekkende kraanvogels zeker niet te missen. Het lijkt wel een popconcert zo rumoerig zijn deze vogels. De enige spelbreker in het hele gebeuren is de vrij hardnekkige mist. Samen met enkele medetoeschouwers genieten we gedurende een 20-tal minuten van het spektakel en de drukdoenerij in de lucht. Alle vogels vertrekken in grote of kleinere groepen naar de velden om op akkers voedsel te zoeken. Na het ontbijt vertrekken we om een niet-alledaagse reeks van kerken te bezoeken. Tijdens het uitlaten van ons hondje Pipo blijkt de batterij van de wagen van George en Cecile het begeven te hebben, doch niet getreurd er is nog plaats bij de buren. In de streek zijn 2 soorten kerken nl. de oudste opgetrokken in vakmanstijl (les glises pans de bois) en de stenen kerken. Persoonlijk vind ik de kerk van Lentilles de mooiste. Waarschijnlijk is mijn keuze een beetje benvloed door de Nederlandstalige uitleg die kan beluisterd worden in de kerk en de geslaagde restauratie ervan.

In de namiddag is er een bezoek aan de stoeterij van Haras National waar meerdere paardenrassen werden voorgesteld. De krachtige Ardennerpaarden lieten zich door de koetsiers met kordate hand mennen. Enkele van onze deelnemers lieten zich verleiden tot een ritje in de koetsen op de binnenplaats van het omgebouwde klooster. Op de terugweg was eveneens de mist om onze hoofden verdwenen en zagen we op de velden nog enkele statige kraanvogels. De dag werd naar gewoonte afgesloten met een heerlijke maaltijd in ons huisrestaurant La Cloche dOr.

Vrijdag 11/11/2005

s Morgensvroeg waren er nogal wat kijklustigen op de dijk om het vertrek van de kraanvogels te bekijken. Mijn echtgenote die reeds voor vertrek verkouden was en ikzelf bleven lekker in ons warm bed tot het laatste moment. Rond 08.45u vertrokken we per wagen naar een voederplaats van de kraanvogels. Op deze plaats was het een komen en gaan (vliegen ) van jewelste. Er waren eveneens enkele herten en reen te bespeuren. We hadden daarna een afspraak in het museum van de vogels en de vissen. Een rondleiding van een uurtje, geanimeerd door een Franse gids en vertaald door mede-inrichter Marcel, was werkelijk de moeite waard en leerde ons alles over de vogels en de vissen die in de streek verbleven of een tussenstop hielden tijdens de lange trek naar het zuiden. Als afsluiter was er een film over het leven van de kraanvogels.

In de namiddag was de natuurwandeling een welkome afwisseling. Het weer was prachtig en de temperatuur zeer mild voor midden november. Halverwege begon Willy een natuurkundige uiteenzetting te geven die erop neerkwam dat we met zen allen een lekker jenevertje konden nuttigen en zeker een dikke proficiat aan oma Frieda en  opa Roland, voor hun kleindochter Elle, die ons trakteerden op suikerbonen.

De wandeling eindigde op een uitkijkpost vanwaar we de kraanvogels vrij dicht konden benaderen. Om 18.30 begonnen we ons dagelijks ritueel nl. een wandelingetje naar het restaurant waar weer een lekkere maaltijd werd geserveerd.

Zaterdag 12/11/2005

Reeds vroeg in de morgen hoorde ik de kraanvogels hun naderend vertrek aankondigen met veel getoeter en geklepper. Ik was weer te lui en bleef lekker in de alkoof.

Om 09.30u verzamelden we voor een ochtendwandeling naar het kerkje van Champaubert, een dorpje dat op het kerkje na werd afgebroken voor de aanleg van het meer. Zachtjes tikte de regen tegen t vensterraam en viel de voorziene fietsrit letterlijk in het water. Niet getreurd we vertrokken dan maar met de wagen op weg naar het Muse du Pays du Lac du Der. Deze site werd opgebouwd uit gebouwen die werden afgebroken uit de 3 dorpen, opgeofferd voor de aanleg van het meer en heeft veel weg van ons eigenste Bokrijk.

Na het bezoek konden we een warme drank nuttigen in de herberg die in vroegere tijden een smidse was.

Chistine en Marcel trakteerden met lekkere bonbons op de geboorte van hun tweede kleinkind, een dikke proficiat aan 2 Omas en Opas van ons drietjes.

Het was al laat toen we terugkeerden naar de parking en ik werd overvallen door een uitzonderlijke luiheid toen we aan het restaurant voorbijkwamen, ik draaide dan ook graag de parking op om ons laatste avondmaal te nuttigen. Het menu dat bestond uit een heerlijke visterrine, daarna eend met aardappelquiche en boschampignons, kaasschotel, aansluitend een flan met kokos, overgoten met een mokkasausje en koffie. Na het eten werd het personeel door de chef  voorgesteld en bedankten we hen voor de lekkere maaltijden.

Terug op de camperplaats werd het zeer snel stil, zelfs de kraanvogels leken van de aardbodem verdwenen.

Zondag 13/11/2005

Willy en Magda hadden voor koffiekoeken gezorgd die we ons lekker lieten smaken.

Om 09.30u vertrokken we naar Chamery om ons jaarlijks voorraadje champagne in te slaan.

We bedanken alle deelnemers en in het bijzonder Magda, Christine, Willy en Marcel voor het super geslaagde weekend.