De feestende stad

achter de schermen

8 tot 10 mei 2015

Vrijdagmiddag

Tussen 12 en 13 uur komen de meeste motorhomes toe. Het is een ruime parking, maar toch dicht bij de spoorweg. Om 14.30 uur vertrekken we, gedeeltelijk langs de Dender, met de fiets (± 5km) naar Hofstade, waar we het bedrijf 'Neverland themapark Projects' gaan bezoeken. We worden er ontvangen door de echtgenote van de baas, maar helaas in grote, lege loodsen. De uitleg die we hiervoor krijgen: "Grote projecten worden uitgevoerd volgens strikte uitvoeringstermijnen, maar met werkloze tussenperiodes". De opdrachten voor praalwagens en vaste decors komen van pretparken zoals Plopsaland, maar ook buitenlandse attractieparken. Creatieve kunstenaars, enkele vaste werknemers aangevuld met zelfstandigen en losse medewerkers, zoals schrijnwerkers, techniekers, lassers en schilders. werken met staal, hout, multiplex, polystyreen, verf, enz. Spijtig dat we geen echte bedrijvigheid zien. ‘s Avonds om 19 uur trekken we samen te voet naar tea-room Edelweiss voor een goede babbel bij een streekbier.

Zaterdag

Ondanks slechte weersvoorspellingen wordt het een zonnige fietstocht met vertrek om 9 uur, langs de Dender naar Dendermonde. Onderweg krijgen we uitleg van Marie-Louise bij enkele bezienswaardigheden. 's Middags gebruiken we ons lunchpakket in de cafetaria van zwembad Olympos en rijden daarna rustig, via Denderbelle, Lebbeke en Moorsel, terug naar onze staanplaats (± 40km), waar we om 15.30 uur te voet (tiental minuten) vertrekken naar 't centrum van Aalst voor een stadswandeling met gidsen (2 groepen). Na een korte panoramische film over de carnavalsstoet, in het cultureel centrum, bezoeken we de Sint-Martinuskerk, hoofdkerk van Aalst, in Brabantse gotiek. Er bevinden zich maar liefst 22 oude altaren en vele kunstwerken (o.a. een werk van Rubens). We wandelen over de Grote Markt en krijgen uitvoerig uitleg over de belforttoren, met een van de oudste nog werkende beiaarden van ons land. Rechts zien we het oud Schepenhuis en links van het Belfort, een gebouw in renaissancebouwstijl met open galerij, genaamd: ‘Borse van Amsterdam’. Op de Grote Markt staat sinds 1856 ook het standbeeld van Dirk Martens. We begeven ons naar de binnenplaats van het stadhuis, met gevels in rococostijl. Hier staat ook het bronzen beeldje van Ondineke, uit het boek ‘De Kapellekesbaan’ van Louis Paul Boon. Na de stadswandeling doen we nog een terrasje, achter een scherm uit de wind, want om 19 uur worden we verwacht in een eethuis op de Grote Markt, nogal lawaaierig, maar dat hoort er zeker bij.

Zondagmorgen

Om 9.30 uur hebben we afspraak met dezelfde gids in het stedelijk museum ‘’t Gasthuys’, een klooster met kapel en ziekenzalen uit de 15de tot 17de eeuw. Het is ingericht als een museum, met in de verschillende zalen thema's zoals o.a. de geschiedenis van priester Adolf Daems en zijn politieke strijd. Een ruimte is gewijd aan Dirk Martens, drukker van het eerste boek in 1473. Een afdeling brengt het levensverhaal van schrijver Louis Paul Boon en zijn tekeningen, schilderijen en foto's. Een zaal toont Romeinse archeologica en gevonden aardewerk en in een volgende ruimte gaat het over de in Aalst geboren schilder Valerius De Saedeleer (1867). In een grote afdeling wordt het verhaal van het Aalsterse Carnavalsfeest in het verleden en heden verteld. We hebben tijd tekort … Buiten op de Vismarkt stoppen we nog bij het bronzen standbeeld van Valerius De Saedeleer. Daarna wandelen we terug naar de rechteroever van de Dender naar de carnavalswerkhallen, die gelegen zijn aan onze parking. Het gebouw is onderverdeeld in verschillende ruimten met afzonderlijke toegangspoorten. De praalwagens zijn opgebouwd uit grote, versterkte, kunstige, creatieve vormen, bestaande uit uitgesneden of gespoten isolatiematerialen. Deze zijn op hun beurt dan weer afgewerkt met polyester en verf. Ze worden na gebruik afgebroken en sommige delen worden herbruikt. Nieuwe ideeën ontstaan uit de humoristische kijk op figuren en gebeurtenissen van het afgelopen jaar. De inzet van de werkgroepen is enorm. De oprichter van Neverland heeft hier zeer waarschijnlijk zijn opleiding gekregen. Het weekend wordt ‘s middags afgesloten met een lekker streekdrankje van Marie- Louise. Wij danken jullie hartelijk voor dit geslaagde weekend,