VERSLAG REIS ZUID BRETAGNE:  5 TOT 18 SEPTEMBER 2010

Zondag 05/09/’10
Zoals afgesproken arriveerden de zwervers, regio Leuven, netjes en goed op tijd op de parking van het cultureel centrum van Josselin. We werden verwelkomd door de organisatoren: Willy, Lisette, Guy en Patty. Eerst even wat kennis maken met de medereizigers. Om 16u30 kregen we onze eerste briefing met een mooi verzorgde infomap. De rest van de avond genoten we volop van het mooie weer. Dit gebeurde natuurlijk met een hapje en een drankje. Met 17 motorhomes en 36 personen brachten we onze eerste nacht door.

Maandag 06/09/’10
Na een goede en rustige nacht vertrokken we om 9u30 te voet naar het centrum. We werden er ontvangen door een jonge vrouwelijke gids. Samen bezochten we het kasteel en het poppenmuseum van Josselin. De gids vertelde ons in het Frans de historiek van het kasteel. Het was voor de meesten goed verstaanbaar. Nu en dan werd er wel eens getolkt door iemand van onze groep. Om 15u45 briefing: we kregen elke dag de routebeschrijving van de volgende dag. Dit konden we dan weer netjes bijsteken in onze map. Om 16u beklommen we de kerktoren van Josselin  met maar liefst 129 treden! Ook al hadden we wat pech met het weer, toch genoten we van het mooie uitzicht. Dit was een prachtige plek om foto’s te maken (hoog en droog). Tegen 18u45 werden we verwacht aan het restaurant ‘Le Guéthenoc’ voor een heerlijk driegangenmenu. Wat een verrassing!! Rond 22u30 wandelden we voldaan naar onze motorhomes.

Dinsdag 07/09/’10
Bij het verzamelen ‘s morgens kregen we te horen dat er één koppel (Christiana en Eric) was vertrokken wegens gezondheidsproblemen. Wij wensten Eric een goed herstel. Vanaf 9 uur konden we vertrekken naar onze volgende bestemming: de camping Saint Cado te Belz. Ieder kon dit traject afleggen op eigen tempo. We kregen een goede routebeschrijving en tips voor onderweg.                 Wij bezochten het musée de la Résistance in Saint Marcel (tweede wereldoorlog). Daarna reden we verder door het dorpje Rochefort-en-Terre, adembenemend mooi. Van daaruit reden we naar Carnac waar de bekende Menhirrijen, Dolmens en Tumuli staan. Spijtig dat het regende, maar we hebben toch een korte wandeling gemaakt. Wanneer we op de camping aankwamen regende het nog altijd. Een regendans moesten we dus niet doen, het viel er met bakken uit.

Woensdag 08/09/’10
‘s Morgens wachtten we tevergeefs op de bakker. Het bleek achteraf dat deze zijn sluitingsdag had. Maar niet getreurd, want de zon was van de partij. Ook al was het niet snikheet, toch wil Rita douchen met kleren en al. Om 10 uur vertrokken we al wandelend naar het dorpje. Dit is een zeer klein mooi dorpje op een schiereiland. We bezochten er de Chapelle de Saint-Cado, waar vroeger de doven genezing kwamen vragen aan de heilige Cado wiens stenen bed en hoofdkussen nog te zien zijn. Rond 11 uur reden we richting Pont-Aven, een schilderachtig dorpje waar in het verleden een 14-tal molens stonden. Tegenwoordig vindt men er nog maar enkelen terug. Even van een tas koffie genieten en daarna een  zeer mooie wandeling door het dorp die zeker de moeite waard was. Rond 16u30 kwamen we aan op camping ‘Moulin d’Aurore in Concarneau. Een uurtje later arriveerden onze laatste medereizigers, zij vervolledigden onze groep (Frieda en Roland). Daarna genoten we nog van een warme avond. Voor een aantal was de verleiding van het petanquen te groot. Dus de petanqueballen werden tevoorschijn getoverd. Anderen maakten een wandeling langs het water.

Donderdag 09/09/’10
Om 9u30 vertrokken we samen met de bus  naar de ‘Ville Close’ in Concarneau. We bezochten  het visserijmuseum midden in het centrum van de oude stad. Het was zeker een bezoek waard. Daarna kuierden we nog wat rond. We genoten van allerlei lekkere dingen (ijs, chocolade …).  ‘s Middags gingen we naar restaurant ‘Le Pouce’,  waar we vooraf onze keuze gemaakt hadden uit twee verschillende menu’s. Lekker gegeten en goed gemutst  maakten we een wandeling door het nieuwe gedeelte van de stad  en genoten van een afzakkertje. Anderen wandelden over de vestingen van de burcht. We werden om 16u45 verwacht aan de toeristische info. Daar ontmoetten we onze gids Simon. We brachten een bezoek aan de haven en volgden een simulatie van visverkoop. Met wat hulp van enkele  mannen klommen we allen aan boord van een vissersboot. Deze was in herstelling, daarom konden we er een kijkje op nemen. We kwamen in de sfeer van het echte vissersleven. Tegen de avond keerden we terug naar de camping. De meesten namen de bus, enkele sportievelingen werden met het veer naar de overkant  gebracht en liepen te voet terug.

Vrijdag 10/09/’10
Op vrijdag brachten we een bezoek aan de sardienenfabriek ‘Gonidec’.  Iedereen moest een witte schort en een mutsje aantrekken voor de  hygiëne. Bij het binnenkomen van de fabriek liepen we door een voetbad. We konden de werking van dichtbij zien en waren verrast dat dit nog zo handmatig  gebeurde. Daarna gingen we naar de winkel waar de producten ons werden aangeboden. Toen we onze keuze gemaakt hadden, reden we verder naar Bénodet. Na wat te hebben gegeten bezochten we de koekjesfabriek ‘François Garec’ die  nog steeds gerund wordt door de familie zelf. Eerst kregen we te zien hoe de ’Bretonse crêpes’ artisanaal werden gemaakt. Verder gingen we richting bakkerij. Jammer genoeg waren ze er niet aan het bakken. Maar van achter het glas kregen we toch een zicht op de werking. Dan maar naar de winkel om wat lekkernijen te kopen. Daarna reden we naar de motorhomeparking in Plogoff, waar we tweemaal overnachtten en dit in alle rust.

Zaterdag 11/09/’10
Bij het krieken van de dag bleek het toch maar een miezerig weertje te zijn. Dat hield ons toch niet binnen. Op het menu stonden bezoekjes aan de ‘Pointe du Raz’, de ‘Pointe du Van’ en de ’Baie des Trépasses’ en dit met de fiets of met de motorhome. Nieuwe motorhomes moeten worden ingehuldigd en dit was ook niet anders voor de motorhome van Guy en Patty. De drie heiligen Rita, Pierre en Maurice namen de taak op zich en bezegelden de motorhome met een schietgebedje. Om 18u45 vertrokken we samen naar het restaurant/pizzeria ‘Ty Forn’. Hier genoten we van een lekkere maaltijd.

Zondag 12/9/’10
Om 10 uur vertrokken we van Plogoff naar Crozon-Morgat. Onderweg stopten we in Locronan, een mooi dorpje met authentieke woningen, toch wel één van de lieflijkste dorpjes van Bretagne. We zetten onze reis voort langs de kustlijn om hier en daar wat te stoppen, een wandelingetje te  maken of schelpen te rapen. Aangekomen op de motorhomeparking moesten we knus bij elkaar parkeren. Dit kan wel eens van pas komen wanneer je een hond hebt die Guus heet en die zijn baasjes, via centrale vergrendeling, buitensluit om zo de motorhome voor zich alleen te hebben. Goed dat Herman zijn slanke lichaam door de koepel kon wringen om zo de deur te openen. Enkelen onder ons zijn dan nog in een van de pittoreske restaurants een lekkere ‘Fruits-de-mer’-schotel gaan eten.

Maandag 13/9/’10
Maandagochtend ging het via de kustweg richting Brest. Onderweg bezochten we de ‘Pointe de Penhir’ waar we genoten van een prachtig panoramisch uitzicht. Verderop kwamen we nog terecht in Camaret-sur-Mer waar een prachtige vestiging ligt en enkele voorhistorische menhirrijen plus een fraai geheel van megalieten. Daarna reden we verder naar de parking van Océanopolis in Brest, onze eindbestemming voor deze dag. Onze verse ‘bomma’ en ‘bompa’ Lisette en Willy trakteerden ons nog op een hapje en een drankje ter ere van hun kleinkind. Tot een onze spijt vernamen we dat Adrien en Martha ons verlieten omwille van het oogprobleem van Martha.

Dinsdag 14/9/’10
Na een goede nachtrust op de parking van Océanopolis brachten we een bezoek aan het immense complex. We genoten van verschillende voorstellingen, voor sommigen was dat een uur, voor anderen een halve dag of langer. Daarna vertrokken we naar Goulven. Onderweg bezochten we het pittoresk   dorpje Saint-Renan en reden verder naar de parking. Nadat iedereen geparkeerd en lekker gedoucht had, werden we verrast door Patty en Guy met een hapje en een drankje ter ere van hun nieuwe motorhome. Om 18u50 vertrokken we te voet naar Crêperie Saint-Goulven. We genoten er van een zoute en een zoete pannenkoek met een glas cider van het huis. Voldaan keerden we terug naar de motorhomes.

Woensdag 15/09/’10
Na lozing en water bij te hebben getankt vertrokken we richting Saint-Michel en Grève of Lannion na  een tussenstop  in Saint-Pol de Léon. We bezochten er een zeer vochtige kerk en kathedraal. We reden verder tot in Lannion waar we parkeerden langs het water. Het was nog te vroeg om binnen te blijven  dus maakten we een wandeling door het dorp. We bestegen 137 trappen en namen een kijkje in het mooie kerkje met crypte.

Donderdag 16/09/’10
’s Morgens bezochten we ter plaatse de grootste markt van het departement ‘Côtes d’Armor’ en kuierden nog wat rond. Daarna vertrokken we naar onze volgende bestemming Erquy. Hier brachten we de laatste twee nachten van onze reis door op camping ’Les Roches’ bij Jessica. Het weer was mooi, dus even zalig luieren. ‘s Avonds genoten we allen samen van een lekkere kaasschotel, gemaakt door de organisatoren. Er werden geschenkjes overhandigd aan de  inrichters van deze mooie reis.  Daarna ontvingen we ieder nog een  mok van Bretagne als aandenken.

Zaterdag 18/09/’10
Om 8 uur ontvingen we nog verse croissants aan de motorhome en onze terugreis kon, spijtig genoeg,   beginnen. Aan alles komt een einde!

Dank aan de organisatoren Patty, Guy, Lisette  en Willy voor deze prachtige reis.