Eindejaarsweekend

14 tot 16 november 2014

Vrijdagmiddag komen we aan in Geetbets, in ‘De Waterhoek’. Het is en beetje regenachtig. We eten nog iets en dan rijden we met de fiets naar het centrum van Geetbets voor een bezoek aan het G-museum. Het museum is nog maar in een beginfase en bevat slechts één kamer, gevuld met foto´s van oude, nog bestaande- en verdwenen gebouwen, resten van vliegtuigen en voorwerpen uit de tweede wereldoorlog. Onze gids, en tevens conservator van het museum, geeft ons een uitgebreide uitleg over de tentoongestelde stukken. Hij is heel enthousiast en gaat volledig op in zijn werk om wat hij allemaal tot stand heeft gebracht. Nu naar een oesterzwamkwekerij, maar toch even langs de dorpskerk. Het is een grote kerk zonder pilaren of steunberen, met een prachtig houten altaar, onlangs volledig gerestaureerd, geschilderd in vijf soorten marmer en afgewerkt met puur goudbeleg . In de oesterzwamkwekerij worden we door de gastheer in een grote hal ontvangen, waar we een volledige les krijgen over hoe de zwammen gekweekt worden. Daarna gaan we naar de kweekcellen. Dat zijn kamers waar het vocht en de temperatuur volledig volgens de verschillende periodes in het kweekproces kunnen geregeld worden. Hier liggen de pakken geperst stro, geënt met oesterzwamsporen. In de verschillende cellen kunnen we het volledige groeiproces volgen van het begin tot de pluk, en krijgen we nog wat uitleg. Ook op de door ons gestelde vragen wordt er bevredigend geantwoord. Na het einde van de lange en leerzame bezoeken, is het reeds pikdonker en door de regen fietsen we terug naar onze camper. 's Avonds worden we verwacht in zaal ‘De Waterhoek’, waar we een diapresentatie van het zwerfjaar 2014 te zien krijgen. Met een babbel tussen pot en pint hebben we een geslaagde dag.

Zaterdag

's Morgens maken we een wandeling, gedeeltelijk via het ‘Bokkenrijderspad’, naar een perenboer.'s Nachts heeft het goed geregend, dus botten of waterdichte schoenen zijn geen overbodige luxe. We gaan tussen boomgaarden en langs weilanden en passeren de overgebleven gebouwen van wat eens een grote abdij was. Na nog wat geploeter bereiken we de perenboer. Die geeft ons wel een goede en interessante uitleg over het bewaren van de peren in de frigo. De geplukte peren worden bewaard in 98 % stikstof en 2% zuurstof in gekoelde frigo’s ,waar ze tot negen maanden kunnen blijven, hopende op een koper, na de boycot van Rusland. In de boomgaard krijgen we snoeiles en uitleg over onweerkanonnen. Na dat alles krijgt iedereen nog een lekkere peer en kunnen we onze terugweg aanvatten. We passeren een oude watermolen en de St Annakapel. Sint Anna werd aanbeden tegen bedwateren en er werd zout geofferd. We vervolgen onze weg naar de camper. Het was een drassige, maar mooie wandeling. Na de middag, rijden we met de fiets naar het wijndomein Hagegoud. De baas zelf leidt ons rond en vertelt over zijn HOBBY die een beetje uit de hand is gelopen. We krijgen een demonstratie van het snoeien van een wijnrank. De meesten onder ons kijken raar op als er maar één takje blijft staan van de grote rank. Binnen krijgen we uitleg over het persen en het tot stand komen van de wijn. Al het werk wordt nog met de hand gedaan, dus krijgen we Biowijn in de fles. Dan komt het beste: het proeven van de wijn. Eerst proeven we een witte, dan een rode en als laatste aardbeienwijn. Daar hebben ze een prijs mee gewonnen. We krijgen scampi’s bij de witte wijn en kippenblokjes bij de rode. De wijn valt goed in de smaak, dan maar bestellen om thuis nog eens rustig te genieten. We keren terug naar de camper om ons klaar te maken voor hetavondmaal (heel lekker) en daarna nog een dansje om voldaan te gaan slapen.

Zondag

Na een lekker ontbijt volgt de voorstelling voor de activiteiten voor 2015. Het ziet er weer heel goed uit ... Daarna nemen we afscheid en keren huiswaarts. Ondanks het minder goede weer is het een heel mooi en geslaagd weekend. Ik wil het bestuur en iedereen die geholpen heeft om dit weekend tot stand brengen, bedanken. Voor mij is het voor herhaling vatbaar.