Het ABC van de Semois

18 tot 22 september 2019

Woensdag 18 september, ‘s middags zijn we klaar om naar Bouillon te vertrekken. Na enkele uren rijden met de motorhome en een paar files komen we aan op de camperplaats, waar een lieve dame ons begroet en ons een plaats aanwijst waar we onze camper kunnen zetten. Vermits het de eerste maal is dat we met een groep reizen, komen enkele vriendelijke mensen ons een beetje uitleg geven over het reilen en zeilen van zo’n weekend. Om 19u30 stipt komen we samen met de ganse groep en daar staat de doos. Wij weten niet wat dat inhoudt, zo een doos, maar het is een aangename verrassing: verschillende soorten drank en versnaperingen waar je je tegoed mag aan doen. Een duidelijke uitleg over de planning van de dag erna volgt. De zon en de warmte van de dag verdwijnen en het wordt tijd om te gaan slapen. Na een frisse nacht en een deugddoend ontbijt is het tijd voor een wandeling, 2 km steil bergop naar een hoge uitzichttoren met een mooi uitzicht over Bouillon. Je kunt deze toren ook bereiken met de fiets, 11 km heen en 11 km terug.Terug aan de camper is het tijd om te eten en dan je klaarmaken want om 13u15 vertrekken we te voet naar Archeoscope, een museum waar de geschiedenis van Bouillon wordt verteld. Na het bezoek verkennen we even de stad en doen een terrasje, eten een ijsje en genieten van de zomerse temperaturen. Een makkelijke wandeling brengt ons terug naar de camper en om 19u30 komen we samen bij 'de doos', waar de activiteiten van de dag erna worden voorgesteld. We hebben reeds een aantal mensen leren kennen en het wordt een gezellig napraten over deze geslaagde dag. Vrijdag moeten we vroeg uit de veren en vertrekken met volle zon om het middeleeuwse kasteel te bezoeken. De Nederlandstalige gids staat klaar om ons rond te leiden in het kasteel en de nodige uitleg te geven, wat hij zeer professioneel doet. Daarna is er een roofvogelshow. Na het middageten in de camper is er nog een bezoek voorzien in het Musée Ducale, maar wij kiezen voor een rustpauze en om de camper klaar te maken voor de zeer mooie rit naar Récrealle, een mooi domein aan de Semois, waar er camperplaatsen voorbehouden zijn voor onze groep. ’s Avonds zitten we gezellig samen in de bar van het domein waar, met de nodige humor, de groepen voor de dag erna worden ingedeeld. Wie in de voormiddag en wie in de namiddag op de segway? Nadat die problematiek opgelost is, wordt er uit volle borst gezongen voor Christine die jarig is. Na de nodige drank en de uitgedeelde versnaperingen door Christine, is het weer tijd om van de nachtrust te gaan genieten. Zaterdag, weer een zonovergoten dag, staan we klaar om ons te laten inwijden in de geheimen van de segway. De uitleg, met een portie humor, over de gevaren ervan, hoe je moet rijden, draaien en stoppen krijgen we van een ervaren coach. Na een half uurtje oefenen gaan we op weg voor een grote tocht met de segway. Verbluffend makkelijk en zonder inspanning beklimmen we de hoogste bergen en kunnen we genieten van het prachtige uitzicht. Spijtig dat we na een uurtje al terug op het domein aankomen, want dit is ongelooflijk plezierig om op die manier de natuur te kunnen bewonderen. Na het eten en een beetje bekomen te zijn van de prachtige voormiddag, gaan we naar een leisteengroeve. Voor de mensen die de wandeling hiernaartoe te steil vinden, heeft men een busje voorzien, waar ik dankbaar gebruik van maak. Een ervaren Vlaamse gids leidt ons rond in de groeve en vertelt alles over het leven en de arbeid van de mensen die in de groeve werkten. Het is een zeer boeiende en leerzame ervaring. De bus brengt ons terug naar de camperplaats waar we om 19 uur verwacht worden voor een gezamenlijke maaltijd in het restaurant. Het zeer lekkere eten sluit deze prachtige dag af. Zondag om 10 uur vertrekken we naar een houtzagerij die eikenbomen verzaagt. Een mooie uitleg over een prachtig natuurproduct, het drogen, het verzagen en bewerken, wordt ons zeer goed uitgelegd door de eigenaar van de houtzagerij. Terug op de camperplaats wordt het weekend afgesloten. Er is nog mogelijkheid om een fietstocht te doen, naar een brugje uit wilgentakken dat elk jaar na de winter wordt opgebouwd en voor de winter terug wordt afgebroken. Wij hebben een zeer mooie camperervaring gehad met prachtige activiteiten, toffe mensen en een zeer ervaren team dat trots mag zijn op wat zij gepresteerd hebben om dit weekend te laten slagen. Al wat wij kunnen zeggen is ‘dank u’ en hopen dat we nog veel zulke mooie weekends mogen meemaken.