Van wolf tot wijn,

Saarland zal de moeite zijn

van 5 tot 15 augustus 2012

Omdat de aankomst aan het wolvenpark in Merzig reeds voorzien is op zondagvoormiddag besluiten we op zaterdag te vertrekken en samen met vrienden spreken we af op een MH- parking, eveneens in Merzig. Tot onze verwondering staan er bij aankomst reeds enkele motorhomes van onze groep (waaronder de organisatoren).

We hebben tijd en verkennen de omgeving.

Zondag 5 augustus

Afspraak op de parking van wolvenparking Merzig. We zijn er niet alleen, de attractie is de bijna 80-jarige Werner Freund die als roofdierverzorger, zich eerst met beren en sinds ongeveer 40 jaar bezig houdt met gedragsonderzoek van wolven. Op een terrein van ongeveer 8 ha in een groengebied met 21 wolven begeeft hij zich in de, met 5 meter hoge afsluitingen, opgedeelde zones voor Poolwolven, Siberische, Europese en Indische wolven. Hij is de 'Alpha Wolf' onder de verschillende roedels. Camerateams uit verschillende werelddelen kwamen naar Merzig om te zien hoe Werner zich verstrengelt met deze wilde dieren. Volgens Greet was de voorstelling vroeger nog indrukwekkender.

Nadien verplaatsten we ons terug naar de MH-parking in Merzig. Om 19 uur welkomstdrank en kennismaking met de hele groep in Café 'Brauhaus'. Er worden gekookte witte worsten en gezouten broodkoeken (Bretzels) opgediend.

Maandag 6 augustus

Onze volgende afspraak is pas om 13 uur (ongeveer 17 km verder), dus hebben we nog tijd om de stad Merzig te bezoeken, een zonnige wandeling in enkele mooie winkelwandelstraten. Tegen de middag rijden we naar de kopermijn in Düppenweiler. We krijgen ieder een rode overjas en helm en dalen, via houten trappen, tot ongeveer 20 meter diepte. Onze gids geeft, in de koele, vochtige lage gangen uitleg over de ontginning van kobalt en koper in de 18e eeuw, een onvoorstelbare arbeid. Daarna rijden we naar een Landgasthaus in Düppenweiler en genieten van de plaatselijke witte wijn. Op het overdekt terras is een zeer smakelijke warme maaltijd (zelfbediening) voorzien. Hier overnachten we ook op het domein.

Dinsdag 7 augustus

In de voormiddag verplaatsen we ons naar Püttlingen (ongeveer 27 km) voor een bezoek aan het uurwerkmuseum. We krijgen een volledig historisch overzicht van de evolutie vanaf de zonnewijzers, ’t gebruik van wielen tot heden. Een van de vijf zalen is gevuld met torenklokken. Ook een gedeelte is ingericht als vroeger werkhuis voor herstellingen.

Dit museum is zeer boeiend. Nu rijden we naar Ottweiler: een zeer mooi stadje met een 500-jarige geschiedenis.

We worden rondgeleid door een gids in klederdracht (met vertaling door Maurice). De oude puntgevels zijn resten van de oude stadsomwalling alsook de 40 meter hoge verdedigingstoren met 3 meter dikke muren. In een schandpaal wilden enkelen uit de groep zich laten opsluiten met handen en hoofd. Van Ottweiler rijden we naar de MH-parking in Bexbach, een verzorgd groen stadsdomein. De gps stuurde ons wel, door verkeerde coördinaten, naar een ontoegankelijke dienstingang, zoeken maar!

Woensdag 8 augustus

Warme, zonnige dag, kleine wandeling naar het' Bergbaumuseum' ondergebracht in de zeven verdiepingen tellende toren. We beginnen op de bovenste verdieping met een panoramaplatvorm en een uitzicht van 360° over de groene omgeving. Een verdieping lager krijgen we een broodmaaltijd met worst en drank. In de lagere verdiepingen: de geschiedenis en technische evoluties van de ontginning van kolen en cokes in het Duitse Saargebied. Na de middag bezoeken we in kleinere groepjes het saaie stadje Bexbach (de gids daagt niet op), dit eindigt al vlug op de terrasjes. ’s Avonds worden we verwacht in Restaurant Krone voor een uitgebreid lekker warm menu. Het wordt reeds donker als we naar onze MH stappen.

Donderdag 9 augustus

In de voormiddag rijden we ongeveer 25 km naar 'SanktWendel', een gezellig stadje. Het weer is prachtig. Een gids (in klederdracht) geeft uitleg bij de basiliek en oude gebouwen. ’s Middags rijden we ongeveer 45 km naar Hermeskeil waar op 7,5 ha meer dan 100 verschillende  burger- en militaire vliegtuigen in openlucht staan opgesteld. In de vier overdekte hallen zien we motoren en technisch materiaal. Daarna rijden we naar een zeer grote, rustige camping in Hunsrück (ongeveer 8 km), donker en met weinig voorzieningen.

Vrijdag 10 augustus

Het weer blijft zeer mooi. We rijden terug naar een industriegebied van Hermeskeil voor een bezoek aan het brandweermuseum. We bewonderen een uitgebreide verzameling van handpompen tot grote ladderwagens (Magirus).

Onderweg stoppen we nog aan een bouwwerf in volle actie, houtbouw met grote in elkaar verankerde boomstammen.

Na de middag rijden we ongeveer 10 km naar Sitzerath, een streek waar vroeger veel 'Nagelschmiede' waren. Voor de toeristen worden gloeiende ijzeren staafjes uit een kolenvuurtje met originele werktuigen gehamerd tot nagels met verschillende vormen voor schoenen, laarzen, klompen enz. Vervolgens rijden we naar Mettlach: een mooie MH-parking, doch dicht tegen een hoger gelegen spoorweg met dag en nacht goederenvervoer.

Zaterdag 11 augustus

Zonnig weer. Om 9 uur krijgen we een lekker uitgebreid ontbijt in de nabijgelegen Mettlacher Abtei-Bräu. Om 10u45 vertrekt de boot naar 'Saarburg' (aankomst rond ongeveer 12u30), een hoog gelegen toeristische stad die we in kleine groepjes verkennen. Voor het middagmaal keuze genoeg op de aaneensluitende gezellige en kleurrijke terrassen. Om 15u30 vertrekt de boot terug en op het dek brandt de zon. ’s Avonds op de parking wordt de witte wijn nog gul uitgeschonken.

Zondag 12 augustus

Ongeveer 15 km naar Losheim waar we een tocht maken met een oude trein op de museumbaan richting Merzig en terug. We hadden een echte stoomlocomotief verwacht, doch dat viel wat tegen. Het werd een dieseltrekker uit 1959 (twee maal per jaar rijdt de stoomlocomotief). De wagens waren ongeveer 90 jaar oud. In de namiddag zijn we terug in Mettlach. In dit stadje zijn de meeste winkels op zondag open voor de toeristen. Het weer blijft mooi. ’s Avonds is een gezamenlijke warme maaltijd voorzien in de Mettlacher Abtei-Bräu (niet uitzonderlijk). Onze derde overnachting in Mettlach ( we worden de goederentreinen gewoon).

Maandag 13 augustus

In de voormiddag gaan we een kwartiertje te voet naar het museum van Villeroy en Boch.

Een filmvoorstelling toont ons de 260-jarige evolutie van het bedrijf: het samengaan van Villeroy en Boch, de nostalgie van het verleden, de belevingsvoorstellingen in de grote zalen en collecties zoals geschenken aan staatshoofden en pausen. Een café is ingericht 'anno 1892', met handgemaakte keramiekreliëfs. Zeer indrukwekkend. Terug op de parking laat de witte wijn zich drinken. Vierde overnachting in Mettlach.

Dinsdag 14 augustus

Verplaatsing naar wijnboer Hartmann in Perl (ongeveer 20 km). Er is niet al te veel parkeerplaats. Wi,j, met onze kleinste MH, worden door Guy verwezen naar een plaatsje tegen de druivenaanplantingen. Zoals gewoonlijk valt het uiteindelijk wel mee, met ’s middags een lekkere gezamenlijke warme maaltijd bij de wijnboer. De wolken worden dreigender, toch kan de wijndegustatie buiten rond 18 uur beginnen. Zes verschillende soorten 'Qualitäts Wein', goede en betere, dus niets uitspuwen ... Bij de wijnboer binnen proeven we nog een paar wijnsoorten, vergezeld van verschillende kaassoorten en brood. Nu gaan we van elkaar afscheid nemen. Enkele geschenkjes worden tussen de deelnemers en de organisatoren wederzijds aangeboden, met de terechte bedankingen aan Greet, Patty, Maurice, Guy en anderen. Er volgt een stille nacht tussen de druiven.

Woensdagvoormiddag 15 augustus

Uitgerust vertrekken we naar huis! Het was voor ons een geslaagde vakantie, we bedanken ook alle deelnemers voor het aangename gezelschap.

Jeannine en Raymond

Nog enkele kleine bemerkingen:

Bij de gps-coördinaten toch ook liefst een volledig adres.
De organisatoren houden van verrassingen, toch hebben we liever bij de start een algemeen overzicht met de dagen dat gezamenlijk eten voorzien is of MH-parkings waar al of niet een bakkerij in de buurt is.

Dasha mailde ons een verslagje van haar ervaringen tijdens de reis

Enkele jaren reeds, kom ik in het schoolverlof, op uitnodiging, een maand naar België. Dit jaar ging ik samen met mijn Belgisch gezin op reis naar Duitsland. Ik vind Duitsland een mooi land, vooral de natuur en de heuvelachtige landschappen vind ik prachtig. We bezochten vele musea en ik heb vele nieuwe dingen gezien. Wanneer we naar een museum gingen, verstond ik wel niet altijd alles, maar evengoed was het interessant dat ik dit allemaal zelf kon zien. Ik zal dit lang onthouden. Van alle musea, vond ik dat van de firma Villeroy & Boch het mooiste. Zij vervaardigen mooi en erg verschillend porselein. In de stad waar ik woon (Dobrush-Wit Rusland), is ook een porseleinfabriek. Zij vervaardigen ook mooie dingen, maar het porselein van Villeroy & Boch vond ik leuker. Wat mij beviel aan de stad Perl, zijn vooral de grote wijngaarden. Ze hebben op mij grote indruk gemaakt. Als je ze kon zien in de verte, waren ze zeer mooi. Het meest indrukwekkend vond ik de man die tussen de wolven leeft. Ik had hier nog nooit over gehoord en hier kon ik het met eigen ogen zien.

Ook de restaurants vond ik leuk, de gerechten waren zeer lekker. Onze reis naar Duitsland is erg meegevallen.

Dasha

Ook Matthias vertelt ons zijn ervaringen

De eerste dag dat we aankwamen zijn we in Merzig naar een wolvenpark geweest, maar het was niet zoals we hadden verwacht. Die avond zijn we op een parking gaan staan waar een musical bezig was. De muziek heeft lang gespeeld.

De tweede dag zijn we naar een kopermijn geweest en dat was wel leuk en die avond hebben we lekker gegeten.

De derde dag hebben we een uurwerkmuseum bezocht en daarna hebben we een rondleiding gekregen in het stadje Ottweiler. Dat was leuk. Daarna zijn we gaan overnachten in de Blumengarten. De volgende dag zijn we naar het Bergbaumuseum geweest en zijn we het stadje Bexbach gaan bezoeken.  De volgende dag zijn we naar Sankt Wendel geweest voor een rondleiding door de stad. Daarna zijn we naar het vliegtuigenmuseum gereden  in Hermeskeil, zeer interessant. De volgende dag zijn we in Hermeskeil naar het brandweermuseum geweest,  heel leuk. Daarna zijn we naar de Nagelschmiede (nagelsmid) geweest. De volgende dag hebben we lekker ontbeten in het restaurant bij de parking in Mettlach om daarna op de boot te gaan. Als we zijn aangekomen zijn we op ons eigen tempo het stadje Saarburg gaan bezoeken. De volgende dag zijn we met de trein een toertje gaan maken van Losheim tot in Merzig en terug. Daarna hebben we lekker gegeten. De volgende dag zijn we naar het museum van Villeroy en Boch geweest.

De laatste dag was bij een wijnboer in Perl. Daar hebben we ’s middags lekker gegeten en ‘s avonds hebben we afscheid genomen bij een smakelijke kaasschotel. Ik ben ook met Luc en Paul gaan fietsen en we hebben ook caches gezocht en gevonden. Ik heb ook meegeholpen met Patty en Maurice en heb een keitof t-shirt gekregen. Het was een leuke reis.

Ik hoop dat ik er volgend jaar weer bij mag zijn.

Groetjes, Matthias (12 jaar)