Op avontuur in ‘Le Pilat’

1 tot 13 en 15 tot 27 september 2013

1 en 15 september 2013 - Dag 1
Iedereen komt veilig toe in Sainte-Croix-en-Jarez. We komen 's avonds samen in 'La Pieuré' voor een eerste briefing, maar er worden weinig bijzonderheden over deze reis prijs gegeven. We horen hoofdzakelijk: "Dat mag ik nog niet zeggen". Het zal een reis met verrassingen worden! Wat we wel vernemen is dat er geen ezels zullen bij zijn en dat we voor de sfeer in de groep best af en toe eens ruilen van maatjes, maar geen partnerruil, zoals Julien V. dacht.

2 en 16 september 2013 - Dag 2
Een wandeling van 4 of 8 km staat op het programma. We komen voorbij een boer met ongelooflijk veel rommel op zijn erf. In een cirkel van 500 m was een mensenleven lang niets weggedaan. Als iemand een foto wil maken, reageert de boer gepikeerd dat hij in onze ‘jardin’ toch ook geen foto komt maken ...
In de namiddag bezoeken we de Chartreuse uit de 13
de eeuw. Het leuke is dat er figuranten uit onze groep, in klederdracht, samen met de gids ons in de tijd van toen brengen. Ze spelen hun rol met overgave, precies echt!
's Avonds sluiten we in gezelschap van de burgemeester (groep 1) de dag af.

3en 17 september 2013 - Dag 3
In het 'Maison des Tresses et Lacets' in La Terrasse-sur-Dorlay, zien we hoe allerlei lintjes en veters, voor ze van China kwamen, gemaakt werden. Het is een super bezoek.
Na de middag bereiken we met veel geslenter en gepuf, want het is al de derde dag op rij heel (te) warm (groep 1), het 'Maison du Parc' in Pélussin. Met een extra appelsapje wordt onze dorst een beetje gelest. Na een overrompeling op de lozingsplaats, bereiken we Les-Roches-de-Condrieu. De derde dag zit erop.

4 en 18 september 2013 - Dag 4
27 fietsers maken zich klaar voor 'een fietstocht à la carte'. De meesten zijn kanariegeel of, zoals een Fransman ons toeroept "Les maillots jaunes sont là!".
We zetten ons in beweging maar oh wee, er is een dame die denkt dat fietsen zonder ketting ook wel kan ... Enkele stoere mannenhanden brengen dit vlug in orde.
We rijden tot aan het eerste obstakel waar de fietsen moeten doorgeloodst worden en zo komen er vele! Luc heeft ons beloofd: "een tocht van 40 km vlak, met een brug als zwaarste helling", maar het is wel een kemel met een dikke bult. Met de tong op onze buik komen we op het marktplein , waar we in de zetels van een terras neerploffen. Na een traktatie nog vlug naar het toilet ... één kamertje, maar wel met een wc en een urinoir ... Een snoodaard stelde voor om per twee te gaan, maar er waren niet genoeg kandidaten. Na nog een flinke rit, bereiken we het domein 'Corps du Loup' in Tupins-et-Semons. Na een rondleiding tot boven in de wijngaard, degusteren we enkele wijnen, lekker, maar niet voor ieders budget.
Vanavond wordt ’de doos’ met drank weer bovengehaald. Het is een echte toverdoos. Er wordt gretig gebruik van gemaakt en toch blijft ze vol.

5 en 19 september 2013 - Dag 5
Het blijft nog altijd zeer zonnig en een lichte bries doet deugd.
De verrassing: initiatie op een Segway ... een hele

ervaring ... iets wat je waarschijnlijk nooit alleen zou uitproberen!
Lozen en de voorraadkast aanvullen staat op de to-do-lijst.
In Lupé kijken we in de spinnerij vol verwondering toe hoe men van de heel dunne zijden draden, een simpele draad maakt om te weven.
's Avonds kijken we al uit naar wat ons morgen als verrassing te wachten staat.

6 en 20 september 2013 - Dag 6
In Saint-Appollinard keren we terug in de 'goede oude tijd', tijdens het bezoek aan 'La Maison RSF (Radio sans fil)'. Een verzameling van 100 jaar met radio's die allemaal werken. Gelukkig zijn deze niet op het containerpark beland!
In de namiddag krijgen we weer een superactiviteit aangeboden in Maclas. Met busjes worden we op de berg gebracht, 1300 m hoog, om dan met trotinetten langs een mountainbikeparcours naar beneden te komen. We rijden door de bossen, over stenen, duiken in de diepte ... onder de kundige leiding van de monitoren. In groep 1 gaat bijna iedereen mee, de vrouwen voorzien van twee inlegkruisjes en de mannen met veel stoere bluf! Maar de voldoening was ZEER GROOT. Bedankt organisatoren dat we dit op onze leeftijd nog mochten beleven. Superbe! In groep 2 zijn er minder stuntmannen en -vrouwen. Maar die gaan gezellig koffie drinken met gebak.

7 en 21 september 2013 - Dag 7
We verwachten een rustige dag in Malleval. In de voormiddag verkennen we met een gids het vroegere roversdorp (Mauvaise vallée = Malleval) dat later een belangrijke juridische plek werd.
In de namiddag (groep 1) gaat een deel van de groep luieren en anderen gaan cachen tijdens een wandeling van bijna 9 km. In groep 2 staat het bezoek van Lupé nog op het programma. Tussen een paar regenbuien in zitten we toch weer samen, zoals elke avond, voor de briefing.

Door de ervaring van de organisatoren in groep 1, wordt op de briefing van groep 2 een verrassing beloofd voor de volgende dag. De ingrediënten zijn: een rooster, stokjes en nog iets anders. Onze verbeelding slaat op hol en wij denken dat dit niets anders kan zijn dan barbecue of Chinees met stokjes. Toen Marie-Paule uitlegde waarover het ging, was de waarheid heel wat anders. Iemand stelde voor om het ingrediënt met de mixer te verkleinen vooraleer het uit te gieten over de rooster ... Waar het eigenlijk om ging: het uitgieten van het chemisch toilet op de rooster in Boulieu-lés-Annonay ... en dan met stokjes alles in orde maken voor de volgende.
Smakelijk en dit op zondagmorgen!

8 en 22 september 2013 - Dag 8
Vandaag gaan we onze smaakpapillen uittesten. Het eerste bezoek is bij 'Les bonbons de Julien' in Bourg-Argental. Hier zien we hoe deze lekkernijen artisanaal gemaakt worden en we proeven verschillende soorten. Vele kleinkinderen zullen mee genieten van dit bezoek!
In groep 1 zien we een ware zondvloed en bij een motorhome komt het water net niet tot aan de deur!
Het tweede bezoek is in de 'Brasserie du Pilat'. Hier brouwt men biobieren. De baas geeft ons een degelijke uitleg. Proeven is voor later, want we moeten nog even rijden. Uiteindelijk wordt de proeverij in groep 1 uitgesteld tot morgen omwille van het hevige onweer en de aanhoudende regen gedurende de avond. Maar in de tweede groep genieten we er al van.

9 en 23 september 2013 - Dag 9
Als we onze ogen openen is het terug droog en zonnig, maar de grote hitte van vorige week is voorbij. De beentjes worden ingesmeerd, eventueel een pilleke meer 'doping?' en weg zijn we voor een flinke wandeling door de mooie natuur. Eerst gaat het bergop omdat we ook bergaf willen stappen. We lopen een slalom tussen de koeienvlaaien en na een drietal uurtjes en 12 km, komen we terug aan onze rijdende huisjes. Mooi, maar vermoeiend.
In een klein, ongeordend museum bezoeken we de kunstsmid, waar van drie generaties materiaal binnen steekt. Hij wil hier met de tijd een echt ecomuseum maken. Voor groep 2 is dit het moment om in de krant te komen, want de pers heeft de hele sliert motorhomes ook opgemerkt.
Een film in de 'Maison du Châtelet' geeft ons een idee hoe het er hier in de glorietijd van de textielindustrie aan toe ging.
En dan volgt natuurlijk de bierdegustatie voor groep 1. Veel bier proeven, zoveel bier (10 soorten) dat sommigen van de groep wat raar beginnen te doen.
's Avonds is het nu wel heel fris.

10 en 24 september 2013 - Dag 10
We rijden naar de 'Ferme Margot' in Saint-Genest-Malifaux. Daar krijgen we (letterlijk) in geuren en kleuren uitleg over het bedrijf: koeien, varkens, gevogelte ... Daarna komen onze smaakpapillen aan de beurt. Een maaltijd, volledig met producten van de boerderij ... Lekker! Na een paar uur tafelen op zijn Frans, het is ondertussen half vier geworden, installeren we ons op de camping en genieten we, elk op zijn manier.

11 en 25 september 2013 - Dag 11
Wanneer na een nacht op de camping alle batterijen opgeladen zijn en iedereen goed gewassen is, vertrekken we voor een wandeling van een kleine 7 km.
In Jonzieux bezoeken we de 'Musée de la Passementerie'. We krijgen een heel interessante uitleg van mensen die hun leven lang gewerkt

hebben met deze toestellen. Met veel spirit doen ze hun verhaal, terwijl alle toestellen werken. Een van de mannen is zo gecharmeerd door onze vertaalster dat hij, voor 't oog van heel de groep, bijna op haar schoot zit. Haar echtgenoot houdt het met arendsogen in de gaten.
Door het koude weer is de briefing in het plaatselijke café. Dicht bij elkaar, maar heel gezellig, wordt eerst het ernstige gedeelte afgehandeld, gevolgd door echte cafépraat. Om ons glas op tafel te krijgen zonder 'smossen', moeten we eerst slurpen aan de toog, zo vol zijn de glazen. Goed dat Christine een dienblad heeft om rond te dragen, of ze zou al dronken zijn voor ze kan zitten.

12 en 26 september 2013 - Dag 12
Gisteren was het weven in de oude tijd, maar vandaag bezoeken we een echte fabriek en wel van de burgemeester die zelf de uitleg en rondleiding komt verzorgen. Ook hier staan nog oude Jacquard-machines te weven, naast de moderne toestellen. Oude machines maken etiketten voor de haute-couture die niet in de hals prikken omdat ze volledig geweven zijn. De moderne etiketten worden met warmte gesneden en hebben een harde rand.
De plaatselijke pers komt zelfs van groep 1 een groepsfoto maken!
In de namiddag wandelen we in Le Bessat, omdat we hier nog onder de wolken zitten. Daarna klimmen we naar de 'Jasserie du Mont Pilat' op 1308 m hoogte om onze reis af te sluiten.
In een authentiek gebouw, gezellig warm, eten we een laatste keer samen met de groep.
De samenhorigheid, de gezelligheid en de warmte die de hele reis in deze groep zat, komt weer boven. Zijn het nu 'krokebezen' of 'krakebazen' of 'bosbessen'??? Hier zijn het 'myrtilles'!

Bedankt team, bedankt groep, voor de prachtige reis waar velen nog lang zullen aan denken.